Schweden: Kleinkinder-Fieber verbunden mit Umweltgiften

Schweden: Kleinkinder-Fieber verbunden mit Umweltgiften

Beitragvon Kira » Donnerstag 29. September 2016, 11:29

Maschinelle Übersetzung
Schweden 28. September 2016

Kleinkinder-Fieber gekoppelt/verbunden mit Umweltgiften

Dänische Forscher haben eine klare Korrelation/Verbindung zwischen dem, wie oft kleine Kinder fiebrig sind und wie viel perfluorierte Substanzen/Chemikalien ihre Mütter hatten in ihrem Blut während der Schwangerschaft hatten, gefunden.
...


Original
Sverige28 september 2016 10:22
Småbarnsfeber kopplas till miljögift

Danska forskare har hittat ett tydligt samband mellan hur ofta småbarn är febriga och hur mycket perfluorerade ämnen deras mammor hade i blodet under graviditeten.

I pizzakartonger, i popcornpåsar och i regnkläder – perfluorerade ämnen finns överallt runtomkring oss. De har nämligen oemotståndliga egenskaper, till exempel stöter de bort fett, smuts och vatten. Men samtidigt finns farhågor om att de kan vara farliga för hälsan.

Blodprover på flera hundra gravida kvinnor i Odense i Danmark visade att 99 procent av dem hade perfluorerade ämnen i blodet. I en ny studie har forskare vid Syddansk universitet tagit reda på hur många dagar om året barnen till dessa kvinnor var sjuka och hade feber.

Ju större exponeringen varit hos mammorna under graviditeten, desto fler feberdagar hade deras barn under sina första levnadsår.
...

http://www.sydsvenskan.se/2016-09-28/sm ... -miljogift
"Wo der Mut keine Zunge hat, bleibt die Vernunft stumm."
(Jupp Müller, deutscher Schriftsteller)

Bloggen statt Schweigen
Benutzeravatar
Kira
Alleswisser
 
Beiträge: 10331
Registriert: Dienstag 15. September 2009, 13:56

Zurück zu Kinder, Jugendliche mit MCS, Umweltkrankheiten, ADHD

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 4 Gäste